I/O modul - svagstrøm & z-wave

Hvis i har en ting i har lavet mere smart en da i købte det. så fortæl os andre det.
Besvar
cbh

I/O modul - svagstrøm & z-wave

Indlæg af cbh »

Hej,
ny udi i home-automation verdenen og "leger" med de forskellige muligheder.
Har ledt på nettet - og her i forummet - efter om der findes et z-wave-modul, som har mulighed for både input og output (begge binært) med svagstrøm?
Kan sikkert bygges op i noget Arduino eller Raspberry Pi - som jeg ikke har nogensomhelst erfaring med whatsoever...

Formål:
Har min fantastisk gode kaffemaskine (Melitta Caffeo Solo) som brygger en enkelt kop kaffe fra friskkværnede bønner - og den har jeg ikke lyst til at skifte ud, men selvfølgelig gerne automatisere, så den lige brygger en kop om morgenen, når jeg træder på Withings-vægten efter badet ;-)

Der er rimelig nem adgang til elektronikken, den signalerer status med almindelige røde lysdioder og betjenes med knapper (kort tryk).
Det burde være forholdsvist simpelt at lodde nogle ledninger på og således "stjæle" statussignalet hhv. simulere et tryk på knapperne.
Et alternativ er et rent outputmodul, da det, hvis jeg indregner de rette tidsforsinkelser, kan lave en sekvens, som passer med rækkefølgen man betjener den i.

Batteridrift er helt fint og størrelsen ikke så vigtig, men selvfølgelig gerne så lille som muligt.

På forhånd tak :-)
Chr.
cbh

Re: I/O modul - svagstrøm & z-wave

Indlæg af cbh »

Selvfølgelig finder jeg så nogle muligheder umiddelbart efter jeg har postet det ovenfor... :-)

Fortrezz MIMOlite (én indgang, én udgang - skal helst have to af hver), til 500-600 på nettet afh. land & fragt...
Fortrezz MIMO2+ (som jeg tror ville kunne gøre det - men ikke kan finde hos en europæisk forhandler...)
Alternative forslag?

Og omformulerer spørgsmålet lidt:
Nogen som har erfaring fra et projekt af den type, som de vil dele?

Pft.,
Chr.
Morten H. Nielsen
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten H. Nielsen »

Mvh
Morten
cbh

Indlæg af cbh »

Tak for forslag!
Den første ser ud til at kunne det jeg har brug for - nogen som har erfaringer med at få det til at virke? Er blank på programmering, så det bliver en udfordring...
Den fra Fibaro har kun indgang, så vidt jeg kan se - så det kommer jeg ikke langt med - den del kan undværes, hvis nødvendigt (men sjovest, hvis der er mulighed for både in- og output, selvfølgelig).
Chr.
Morten H. Nielsen
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten H. Nielsen »

Hvilken master bruger du?

Mine nyeste hjemmelavede dimser er bygget på Wemos D1 og bruger MQTT mod HomeSeer.

Arduino og MySensors er også en god vej at gå.
Mvh
Morten
cbh

Indlæg af cbh »

Har en Homey.
Har søgt lidt på deres forum, men det ser ikke lige ud til nogen har lavet noget af den slags...
Brugeravatar
Bri_Jac
Geografisk sted: Bunkeflostrand

Indlæg af Bri_Jac »

Jeg vil fraråde batteridrift på en wemos d1 /ESP8266 da de kører via mqtt/http som tager "tid" og bruger "dyr" batteri capacitet. Så til batteri drift kan jeg anbefale mysensors.org som er en Arduino + NTF24L01+

Din Withings WS-50 Smart Wifi Badevægt, er en bluetooth dims, og det vil ikke umiddelbart være let at få den til uden forsinkelse at aktivere noget. Muligvis kan din tlf sende endt vejning et andet sted hen end til en personlig konto - ja det er da muligt at pollen din konto, men det vil være med forsinkelse...
citet: "Med sin Bluetooth-forbindelse, er den meget let at installere på få minutter fra din iPhone, iPad, iPod Touch eller Android-enhed. Derefter efter hver vejning, synkroniseres vægten med din personlige konto og overfører automatisk dine målinger over Wi-Fi eller Bluetooth"

Jeg ville nu have lavet noget med når jeg tænder lyset på badeværelset (+ det er morgen) skal kaffemaskinen tænde efter 10 minutter, da dette er mere simpelt at få til at virke
cbh

Indlæg af cbh »

Har købt mig en Z-uno og vil eksperimentere lidt - status følger, når jeg enten har fået det til trods virke eller brændt maskinen/huset af...
Datatransmission fra vægten er nærmest øjeblikkelig - de er tilgængelige i app'en på telefonen stort set med det samme - så jeg tror det vil virke fint på den måde - men det må tiden vise - første skridt er at få kaffemaskinen online :-)
cbh

Indlæg af cbh »

Så blev kaffemaskinen skilt ad - og jeg løb på første problem...

Tænd/sluk er adskilt fra svagstrømsdelen :-(
Der sidder et mekanisk relæ (benævnt D44Y) som slutter 230V til/fra.
Har nogen et forslag til, hvordan jeg kan få z-uno'en til at styre den del?

Z-uno har et output på (https://z-uno.z-wave.me/technical/):
Digital pin out logical 1: _ 2.4 V, max current sourcing 8 mA (16 mA for digital pins 3-6)
Digital pin out logical 0: _ 0.4 V, max current sinking 8 mA (16 mA for digital pins 3-6)

Skal ikke erstatte, kun supplere, det eksisterende relæ - for man skal selvfølgelig stadig kunne betjene den manuelt :-)
cbh

Indlæg af cbh »

Nå, det var jo ikke så svært at finde alligevel:
https://elektronik-lavpris.dk/p126622/a ... elaemodul/

Projektet er i gang ;-)
Niklaskinn
Geografisk sted: Kbh

Indlæg af Niklaskinn »

Fedt projekt :)
Vil du bruge det lille skifterelæ til at føre
spændning forbi det originale relæ på 230v siden.
Så din controller først tænder maskinen på den ene udgang og derefter trykker på en knap til at brykke en kop.
Det skal nok komme til at virke ;)
cbh

Indlæg af cbh »

Præcis.
Er gået lidt i stå, da jeg endte med at prioritere at få alt det andet til at virke først - men det er stadig på listen og det skal nok komme til at virke - skal bare lige lure hvordan jeg får signalet ud ift om den er klar og der er vand på osv - det bliver noget med at lodde ekstra ledninger på printet der hvor lysdioderne sidder - og det kan hurtigt gå galt :-(
Niklaskinn
Geografisk sted: Kbh

Indlæg af Niklaskinn »

Fedt det skal nok blive godt :)
Besvar