ZHC5010 & Fibaro Dimmer2 i secure

forum about Logic Group (ZHC5010)
Besvar
levring

ZHC5010 & Fibaro Dimmer2 i secure

Indlæg af levring »

Hejsa

Dette vedrører kun direkte associationer.

Det er vel et velkendt problem at man ikke kan associere fra Dimmer2 til ZHC5010 for at bringe kontakter i sync. Særligt hvis man eks. tænder lys fra controlleren, så oplever man nemt at ZHC5010 kan komme ud af sync, og kræver et par ekstra tryk på kontakten inden det er i sync igen. Man kan fint holde et korespondance setup i sync, men ikke hvis der bliver tændt fra eks. controlleren. Mine ZHC5010 kører med 1.09 i firmware, og dermed ikke secure.

Jeg har dog tidligere spottet (synes Homeseer i hvert fald) at Dimmer2 supporterer flere Zwave classes når den inkluderes i secure mode. Og i andre versioner.

Efter der er kommet ny secure firmware til ZHC5010, er der så nogen af jer der har prøvet at associere fra Dimmer2 til ZHC5010 (begge secure), og testet om man kan holde multilevel i sync??

lurendrejer

Re: ZHC5010 & Fibaro Dimmer2 i secure

Indlæg af lurendrejer »

Jeg er på mobilen og på vej i seng, så det bliver ikke en længere omgang. Men det burde ikke være et problem :)

Hvis du slår fra at zhc'erne videresender beskeder, kan du sagtens lave en scene som reagerer på dimmerens status og holder det hele i sync.

Zhc'erne har ikke multilevel værdierne gemt, kun on/off og dermed hvad næste dim-retning skal være (op/ned).

lurendrejer

Indlæg af lurendrejer »

Jeg har på fornemmelsen at homeseer gør det nemme, men forkerte, at se zhc'erne som dimmere der rent faktisk huser en værdi.

Det er en nem og universal måde at supporter alle funktioner i en enhed, blot oprette virtuelle devices pr endpoint som enheden understøtter.

lurendrejer

Indlæg af lurendrejer »

Jeg har ikke fibaro dimmere - men du kan måske associere zhc'erne til en gruppe på disse, så der sendes en on/off tilbage til dem. Så behøves du ikke en scene, men husk at slå relay fra på zhc'erne ellers vil det blive til lys-show.

levring

Indlæg af levring »

Som det er i unsecure setup med fw 1.09, så nægter HS at lave en association fra dimmer2 til Zhc5010.. Har en forhåbning om at det kan være anderledes i secure.

lurendrejer

Indlæg af lurendrejer »

Det er lidt det forbandede ved secure/insecure.

Har du overvejet om scene modellen gir mening ?

Brugeravatar
brian.pedersen
Geografisk sted: Herning

Indlæg af brian.pedersen »

Jeg har nyeste firmware på mine ZHC, og direkte association til fibaro dimmer 2, der er det hele i sync, jeg bruger led i ZHC til at fortælle om lys er tændt, og tænder jeg lyset direkte på dimmeren, eks, via homekit, så tænder LED også, og ZHC skifter til ON.. det er dog med Homey, men kun opsat som direkte association...

levring

Indlæg af levring »

@brian.pedersen. Interessant.. Har ikke dioder på mine Zhc5010, men fint hvis tryk kan bringes i sync.
Du skriver du har en association fra Zhc5010 til dimmer2. Formoder det er grp 6 (multilevel) til dimmer2. Men hvordan ser din association fra dimmer2 til Zhc5010 ud?

superwerder

Re: RE: Re: ZHC5010 & Fibaro Dimmer2 i secure

Indlæg af superwerder »

brian.pedersen skrev:og tænder jeg lyset direkte på dimmeren, eks, via homekit, så tænder LED også
Hvad styrer dette?

Det er intet problem at holde kontakterne i sync hvis man bruger homeseer til det. Det er noget andet hvis det skal gøres kun vha direkte associationer. Som Levring skriver, kan du associere fra dimmer til zhc?
mvh superwerder

Homeseer bruger

Brugeravatar
brian.pedersen
Geografisk sted: Herning

Indlæg af brian.pedersen »

Jeg må nok trække min påstand delvist tilbage igen.... jeg styret dimmeren som direkte association, men har lavet et flow, der sætter zhc on, når lyset tændes fra en anden kilde end zhc...

Besvar