mysensors.org doorsensor

Brugeravatar
Bri_Jac
Geografisk sted: Bunkeflostrand

mysensors.org doorsensor

Indlæg af Bri_Jac »

Så fik jeg lige bikset min dørsensor i en kasse og sat på døren. Inden i undrer jer hvorfor denne tykke dørkam, så er det fordi der er 2 døre. en udvendig samt en indvendig :-) Ja sensoren er på den udvendige...
Setup:
reedrelæ, dkk6,821
Arduino Pro mini, dkk30,89
NRF24L01+, KAN ikke lige finde prisen, men mon ikke det er omkring dkk~6
dupontwire 8 styks i alt dkk 2,916
2xAA batteriholderkasse med ON/OFF switch, dkk5,373
forgreningsdåse, dkk7,5 (Købt i jem og fix der er 4 i en pakke)
en montageskrue jeg havde i forvejen (Den er afskrevet på mit husrenovering :-) )
Dertil skal der købes 2 styks AA batterielementer, ser duracell 2styks koster 14,75 i jem og fix

Totalt: dkk 74,25

Har kontakt med den i Agocontrol :-)
WP_20150707_002.jpg
WP_20150707_002.jpg (222.18 KiB) Vist 17019 gange
WP_20150707_004.jpg
WP_20150707_004.jpg (228.28 KiB) Vist 17019 gange
WP_20150707_003.jpg
WP_20150707_003.jpg (219.95 KiB) Vist 17019 gange
Morten H. Nielsen
Geografisk sted: Danmark

Re: mysensors.org doorsensor

Indlæg af Morten H. Nielsen »

Det er da noget sjusk ikke at lodde de ledninger. ;-)

Det bliver spændende, hvor længe batteriene holder.

Du kan vel lige så godt give den en reed til den anden dør også, når den nu sidder der?
Mvh
Morten
Brugeravatar
Bri_Jac

Indlæg af Bri_Jac »

[quote="Morten H. Nielsen"]Det er da noget sjusk ikke at lodde de ledninger. ;-)

Du kan vel lige så godt give den en reed til den anden dør også, når den nu sidder der?[/quote]
Sjusket tja, men servicevenligt :-) Det var min prototype opstilling der "bare" var sat sammen med dupont wire for at test mysensors, og så fandt jeg lige ud af at det passede ind i forgreningsdåsen... Så det bliver ikke ændret... Men jeg er faktisk ved at lægge et print ud i Eagle, et interface PCB arduino pr mini/RF24L01+ og et par lodde-ører, enkelt-sidet da jeg ætser det hjemme. Måske med tiden jeg laver et 2-sidet PCB og bestiller det i hos en Print leverandør (For så kan det nemlig laves fysisk mindre)

Nej jeg har faktisk sat en krog på den anden dør, så den forbliver åben i sommerhalvåret om dagen og kun bliver lukket om aftenen når vi skal sove - Men HVIS at der går i stykker pga sjusk, så bliver der en revision 2, hvor jeg opgraderer og får en sensor på begge døre.

fysisk størrelse 50x50mm
Interface_Ard_ProMini_NRF24L01.png
Interface_Ard_ProMini_NRF24L01.png (71.77 KiB) Vist 17011 gange
Har i andre erfaringer mht dørsensorer til at tjekke låseindstillingen? Jeg vil lave en sensor til min garage port, og vil egentlig kun vide om porten er låst eller ej. låsen skyder et låseblik/plade igennem en hul i stålforankringen der holder selve porten. Anyway mit approach er at jeg sætte magnet på den ene siden hvor dette låseblik glider forbi, og selve reedrelæet på den anden side, så når porten er oplåst, vil magneten påvirke reedrelæ, og når porten er låst vil den miste påvirkningen fra magneten.
Nu har jeg sat mit fast og fik ikke rigtigt tjekket fra hvor lang afstand dette virker. Jeg synes umiddelbart det var et par cm fra at magneten påvirkede reedrelæet - erfaringer?
Morten H. Nielsen
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten H. Nielsen »

Jeg vil også sige et par cm. Men hvis riglen er af metal, påvirker magneten den så ikke?

Skal sådanne print ikke laves i store stakke, før det kan betale sig?
Mvh
Morten
Brugeravatar
Bri_Jac

Indlæg af Bri_Jac »

jeg vil lave et forsøg om et par uger når jeg er i nærheden af mit elektronik igen, så laver jeg en prototype. Jeg vil ikke tro at magneten som er lille påvirker metalriglen.

PCB Jo de skal alves i store antal, men det gær de også, de små PCB som vi køber her, bliver brugt til at "fylde" produktions panelerne ud som PCB leverandøren skal fremstille. Typisk er de jo til professionelle leverandører som kan have underlige størrelser som ikke fylder produktionspanelt helt ud, så er der jo et stykke som ikke anvendes andet end af os små-fuskere:
5x5cm 10 styks 2 sidetprint 10US$ (Har brugt dem før med success)
http://imall.itead.cc/open-pcb/pcb-prot ... 18001.html
Brugeravatar
Bri_Jac

Indlæg af Bri_Jac »

[quote="Morten H. Nielsen"]Det er da noget sjusk ikke at lodde de ledninger. ;-)

Du kan vel lige så godt give den en reed til den anden dør også, når den nu sidder der?[/quote]
Dør sensoren døde i dag, batterispændingen var 2.6V og et vil sige at Brown out detection resetter Arduinoen. jeg skal have have fundet min FTDI flash frem hos mine forældre og ændret i sketchen, Jeg vil for at slå Brown out detection fra, så arduinoen vil fortsætte med at virke ved lavere spændinger. flashe Optiboot som bootloader (Jeg ander ikke havd kineserne har flashe i) Så kan jeg nemlig sætte Brown out vha min sketch.

How blev lige lidt doven, tor nemlig det er lettere bare at gøre dette her: nemlig flashe uden at skulle rigge en Arduino til at flashe Optiboot.

avrdude -c usbtiny -p m328p -U efuse:w:0x07:m
Ole
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Ole »

Hvordan gik det med batterierne?

...Ole
Brugeravatar
Bri_Jac

Indlæg af Bri_Jac »

Hej Ole, det kører stadigvæk :-) uden batteriskift

Jeg har dog ikke monteret de 2 modstande og kondensatorern så jeg kan dog ikke måle spændingen (Som kan ses på PCB af)
Jeg skriver her når jeg skifter batterierne
Ole

Indlæg af Ole »

Tak. Jeg venter i spænding.
Brugeravatar
Bri_Jac

Indlæg af Bri_Jac »

Jeg har IKKE skiftet batterier.
Men min Raspberry pi2 med 8GB Transend SD kort brækkede sig. Ja jeg har så efter følgende fundet ud af af NETOP transcend SD kort har problemer med Raspberry Pi...
Anyway jeg har fået mit Agocontrol op at køre igen, på en 16GB Sandisk - som efter sigende skulle være bedre til RPI.

Nå tilbage til min dørsensor, jeg troede jeg havde problemer med at få mysensors serial gateway til at finde min dørsensor. Så jeg målte spændingen via et billigt multimeter, 2,97 Volt over de 2 elementer/batterier - Så der er lang levetid endnu, da min Arduino ikke vil slå fra ved lav batterispænding (Efuse sat til 0x07) (Hvis denne fuse ikke ændres vil Arduino automatisk lukke ned når den måler at batteri spændingen er under 2,9V), og NRF24L01+ kan virke ned til en spænding på 1.9Volt

Jeg vender tilbage til denne tråd når der sker noget med batteriene...
Ole

Indlæg af Ole »

Jeg kigger stadig med i spænding..

Kan jeg få dig til at uploade din sketch? Jeg aner ikke, hvordan jeg slår batteri-sensoren fra...

Har du gjort noget ved voltage regulator og/eller power-led?

...Ole
Brugeravatar
Bri_Jac

Indlæg af Bri_Jac »

Batteri sensoren er jo 2 modstande og en elektrolyt kondensator - det har jeg ikke lige på netop denne her.
Jeps jeg har på min arduino mini pro, vælg den som er 3,3V og 8MHz (Og vælg kun den), den kan nemlig på VCC køre på 2 1.5V elementer, og pga 8MHz kan den køre selvom batteri spændingen kommer ned på 1,9V (som også er mindste spænding til NRF24L01+)
Derefter SKAL di fjerne den lille 5->3,3V spændingsregulator + LED - væk med dem (Fjern dem mekanisk, lod dem ud) da de stjæler batteristrøm uden at du skal anvende dem.
Derudover skal du ændre BOD (Brown out detection) for ellers vil din arduino måle spænding og lukke ned pga for lavt batterispænding ved 2,9V
køb en AVR USB ISP så kan du let programmere den jeg købte min hos ham her: http://www.ebay.com/itm/USBtinyISP-V4-A ... yNQu2TCNFg

Og dette gør du EFTER du har uploadet din sketch med din USB ISP tiny
avrdude -c usbtiny -p m328p -U efuse:w:0x07:m

Gammon er din ven, læs alt om power her:
http://www.gammon.com.au/power

Jeg har "bare" anvendt den binaryswitchsleepsensor sketch som følger med mysensors. du kan downloade alle Mysensors sketches her: https://github.com/mysensors/Arduino/archive/master.zip

/**
* The MySensors Arduino library handles the wireless radio link and protocol
* between your home built sensors/actuators and HA controller of choice.
* The sensors forms a self healing radio network with optional repeaters. Each
* repeater and gateway builds a routing tables in EEPROM which keeps track of the
* network topology allowing messages to be routed to nodes.
*
* Created by Henrik Ekblad <henrik.ekblad@mysensors.org>
* Copyright (C) 2013-2015 Sensnology AB
* Full contributor list: https://github.com/mysensors/Arduino/gr ... ntributors
*
* Documentation: http://www.mysensors.org
* Support Forum: http://forum.mysensors.org
*
* This program is free software; you can redistribute it and/or
* modify it under the terms of the GNU General Public License
* version 2 as published by the Free Software Foundation.
*
*
* DESCRIPTION
*
* Interrupt driven binary switch example with dual interrupts
* Author: Patrick 'Anticimex' Fallberg
* Connect one button or door/window reed switch between
* digitial I/O pin 3 (BUTTON_PIN below) and GND and the other
* one in similar fashion on digital I/O pin 2.
* This example is designed to fit Arduino Nano/Pro Mini
*
*/

#include <MySensor.h>
#include <SPI.h>

#define SKETCH_NAME "Binary Sensor"
#define SKETCH_MAJOR_VER "1"
#define SKETCH_MINOR_VER "0"

#define PRIMARY_CHILD_ID 3
#define SECONDARY_CHILD_ID 4

#define PRIMARY_BUTTON_PIN 2 // Arduino Digital I/O pin for button/reed switch
#define SECONDARY_BUTTON_PIN 3 // Arduino Digital I/O pin for button/reed switch

#if (PRIMARY_BUTTON_PIN < 2 || PRIMARY_BUTTON_PIN > 3)
#error PRIMARY_BUTTON_PIN must be either 2 or 3 for interrupts to work
#endif
#if (SECONDARY_BUTTON_PIN < 2 || SECONDARY_BUTTON_PIN > 3)
#error SECONDARY_BUTTON_PIN must be either 2 or 3 for interrupts to work
#endif
#if (PRIMARY_BUTTON_PIN == SECONDARY_BUTTON_PIN)
#error PRIMARY_BUTTON_PIN and BUTTON_PIN2 cannot be the same
#endif
#if (PRIMARY_CHILD_ID == SECONDARY_CHILD_ID)
#error PRIMARY_CHILD_ID and SECONDARY_CHILD_ID cannot be the same
#endif

MySensor sensor_node;

// Change to V_LIGHT if you use S_LIGHT in presentation below
MyMessage msg(PRIMARY_CHILD_ID, V_TRIPPED);
MyMessage msg2(SECONDARY_CHILD_ID, V_TRIPPED);

void setup()
{
sensor_node.begin();

// Setup the buttons
pinMode(PRIMARY_BUTTON_PIN, INPUT);
pinMode(SECONDARY_BUTTON_PIN, INPUT);

// Activate internal pull-ups
digitalWrite(PRIMARY_BUTTON_PIN, HIGH);
digitalWrite(SECONDARY_BUTTON_PIN, HIGH);

// Send the sketch version information to the gateway and Controller
sensor_node.sendSketchInfo(SKETCH_NAME, SKETCH_MAJOR_VER"."SKETCH_MINOR_VER);

// Register binary input sensor to sensor_node (they will be created as child devices)
// You can use S_DOOR, S_MOTION or S_LIGHT here depending on your usage.
// If S_LIGHT is used, remember to update variable type you send in. See "msg" above.
sensor_node.present(PRIMARY_CHILD_ID, S_DOOR);
sensor_node.present(SECONDARY_CHILD_ID, S_DOOR);
}

// Loop will iterate on changes on the BUTTON_PINs
void loop()
{
uint8_t value;
static uint8_t sentValue=2;
static uint8_t sentValue2=2;

// Short delay to allow buttons to properly settle
sensor_node.sleep(5);

value = digitalRead(PRIMARY_BUTTON_PIN);

if (value != sentValue) {
// Value has changed from last transmission, send the updated value
sensor_node.send(msg.set(value==HIGH ? 1 : 0));
sentValue = value;
}

value = digitalRead(SECONDARY_BUTTON_PIN);

if (value != sentValue2) {
// Value has changed from last transmission, send the updated value
sensor_node.send(msg2.set(value==HIGH ? 1 : 0));
sentValue2 = value;
}

// Sleep until something happens with the sensor
sensor_node.sleep(PRIMARY_BUTTON_PIN-2, CHANGE, SECONDARY_BUTTON_PIN-2, CHANGE, 0);
}
Ole

Indlæg af Ole »

Super... Jeg troede at pro mini var pro mini - og så kunne jeg ikke få guides til at virke...

Jeg er ikke sikker på om mine evner rækker til at lodde ting af på så lille et board, men så må jeg finde en, der kan hjælpe..
Jeg er fristet af at lave eget board også - men her strander det også på at lodde chippen på :/

Nå, det er lidt et sidespor - vi må hellere holde tråden til din doorsensor.. :)

/Ole
Brugeravatar
Bri_Jac

Indlæg af Bri_Jac »

så find en god lup og en spids tang og flå dem af :-) Hovedsagen er at de ikke skal stjæle alt strømmen fra batteriet
Sålænge det omhander noget MySensor relateret er det ok, vi sidetracker en del herinde...
Ole

Indlæg af Ole »

Nåmenøhhh.

Bare som en slags proof-of-concept (og fordi jeg havde købt sådan en knapcelle-fætter på et tidspunkt), så har jeg her til aften lavet en micro-door-sensor.

Billede

Den kører på IKEA CR2032. Det passede præcist med, at jeg kunne føre VCC og GND igennem fra radioen og lodde dem direkte på + og - på batteri-holderen.. Så det er ultra-kompakt.Billede

Billede
Billede
Billede

Jeg gætter på, at batterilevetiden bliver yders begrænset, men det må tiden vise... Nu bliver den i hvert fald sat på et vindue.
Jeg venter på en USBtiny fra kina, jeg er spændt på om den kommer før batteriet dør.

edit:
Jeg er i øvrigt ret stolt af at jeg fik nørklet det så kompakt sammen - for to måneder siden var de over 20 år siden, at jeg havde en loddekolbe i hånden. - Og den gang var det tilmed også meget begrænset..
Besvar