Nye elektroniske elmålere

Andre ting vi kan snakke om
levring

Re: Nye elektroniske elmålere

Indlæg af levring »

Hvad med dfrobot firebeetle esp32 og et lille batteri.. Så kan den lade imellem udlæsninger og alligevel have nok strøm til wifi eller bt.. Hat selv rigtig gode erfaringer med det board pga ekstrem lavt deepsleep forbrug.

MrAdam

Indlæg af MrAdam »

asbjoern skrev:
28 jan 2020, 10:18
Den store forskel på de projekter og vores er at deres forsyningsspænding ligger inden hvor ESP'en range og den lever direkte af det.
Vi kører gennem en linear regulator, så vi skal vente med at tænde for esp modulet før kondensatorne er ladet. Det tager ca et minut med de supercaps jeg havde liggende (4.7F). Der er ikke strøm nok til både at lade dem og have ESP modulet kørende.
På det ene projekt bruger han en reset kreds, der holder processoren reset indtil forsyningen når 3v. Den dur ikke hos os, da vi først kan tillade os at trække strøm når spændingen er på niveau med hvad måleren leverer (3,9-4,3v).
Det kan måske gøres med en 3.9V reset kreds ellers skal der noget mere avanceret til.

Jeg har den kørende i måleren og den sender trofast mqtt data hvert 10. sek. Det krævede dog jeg havde ladet kondensatorne op på forhånd. Her er schottky'en vigtig for ikke at sende strøm ind i måleren. Det ville være surt at brænde den af.
Hm, jeg har også fået den til at køre lidt tid (med forladning) med mine to serieforbundne 3.3F, 2.5v kondensatorer, men den holder godt nok ikke længe.. Har du lavet noget strømsparende fifleri i koden for at få den til at køre hvert 10 sekund, for jeg kan kun få den til at køre hvis den vågner ca. 1 gang i minuttet (og det kun hvis jeg kører uden diode op mod elmålerens strømkilde).

asbjoern

Indlæg af asbjoern »

Jeg kører kontinuert, intet sleep eller andet besparende. Kun Shottky og 4,4mF (2x2200uF alm elektrolyt. Skulle se om de kunne lade sig gøre) til et D1 mini board.
Det er et mål for mig at webinterfacet altid er tilgængeligt, så jeg evt kan lave noget mere overvågning.

Det kan være der sidder en bedre LDO på det D1 mini modul jeg bruger.
Jeg er ved at designe et rigtigt print, hvor der er ordentligt styr på det power kredsløb og opladning af super cap inden ESP modulet startes.
Det kan så kombineres med at man ikke tænder radioen før den er ladet helt op.
Første prototype er sat i produktion. Det med opstarts sekvenser og hvornår diverse kredse og transistorer begynder at virke er altid svært.

MrAdam

Indlæg af MrAdam »

asbjoern skrev:
10 feb 2020, 14:57
Jeg kører kontinuert, intet sleep eller andet besparende. Kun Shottky og 4,4mF (2x2200uF alm elektrolyt. Skulle se om de kunne lade sig gøre) til et D1 mini board.
Det er et mål for mig at webinterfacet altid er tilgængeligt, så jeg evt kan lave noget mere overvågning.

Det kan være der sidder en bedre LDO på det D1 mini modul jeg bruger.
Jeg er ved at designe et rigtigt print, hvor der er ordentligt styr på det power kredsløb og opladning af super cap inden ESP modulet startes.
Det kan så kombineres med at man ikke tænder radioen før den er ladet helt op.
Første prototype er sat i produktion. Det med opstarts sekvenser og hvornår diverse kredse og transistorer begynder at virke er altid svært.
Jeg kan godt forstå at du gerne vil have webinterface tilgængeligt hele tiden - jeg går dog efter en push-model, hvor jeg får den til at sende data til en webhook i min Home Assistant instans.

Jeg har netop bestilt den her undervoltage sensor, og håber at jeg kan bruge den til at trigger wakeup fra deep sleep på min wemos når der er nok strøm på kondensatorerne: https://www.elextra.dk/main.aspx?page=a ... tno=H36386

Er spændt på at høre hvordan det går når du får lavet din printplade - hold os endelig opdateret herinde!

Besvar