Our website shows online advertisements to our visitors to cover the cost of hosting.

Please, consider supporting us by deactivating our Web in your Ad Blocker. !!!
    How to disable AdBlock

DISABLE YOUR ADBLOCKER ON OUR WEB TO ENJOY THE CONTENT
1.- Press the adblocker icon.
2.- Select "Do not act on pages of this domain" (or similar).
You can also press the "Activated on this site" or "Pause adblocker" button.
3.- Press the "Refresh" button of your browser to see the content you want to view.

openHAB 2, andre end mig, der leger?

Her kan vi snakke om andre producenter af Z-wave
Brugeravatar
brian.pedersen
Geografisk sted: Herning

openHAB 2, andre end mig, der leger?

Indlæg af brian.pedersen » 21 maj 2018, 19:47

Er der andre end mig, der liger med openHAB 2 ??

Jeg har lige fået smidt et løst setup sammen, med en PI og en Z-Stick, og havde også lige en ZHC5010 i overskud, og jeg må indrømmer at det imponerede mig, da jeg bad og at tilføje den, zhc var 10m fra PI, og det var bare klik, tryk, og bang så var den tilføjet, og jeg kunne gå videre med andet, (dog stod den lige og arbejdede lidt på produktet, og i løbet at kort til, havde den fundet ud af hvad det var, og hvad den kunne, og alle grupper osv var lagt fint ind.. Lidt imponeret, det havde ikke kunnet lade sig gøre med homey, så skulle jeg have været helt tæt på, og prøvet et par gange før det var lykkedes..

Nu skal jeg lige have fundet lidt flere dimser jeg kan smække på, og leget med et setup... så kunne det godt være at jeg skifter.... det der trækker mig mest væk fra Homey, er at jeg ikke helt kan få det "dashboard" jeg gerne vil have... kender til homeyda.sh, men der er udviklingen simpelthen for langsom, med openHAB kan jeg lave det hele lige som jeg selv vil... colorpicker til RGB lys, netradio til sonos, og bruge sonos egen spillelister, (noget som hænger gevaldigt hos homey)

lurendrejer

Re: openHAB 2, andre end mig, der leger?

Indlæg af lurendrejer » 21 maj 2018, 21:05

Jeg har kigget en del på openhab.
Dengang var zhc absolut ikke en dans på roser :)

Brugeravatar
brian.pedersen

Indlæg af brian.pedersen » 21 maj 2018, 21:14

lurendrejer skrev:
21 maj 2018, 21:05
Jeg har kigget en del på openhab.
Dengang var zhc absolut ikke en dans på roser :)
Lige pt har jeg kun tilføjet en ZHC, men det gik skide nemt, og det ser ud til at alle konfigurationer er muligt, nu skal jeg lige have lavet en ny installation af openhab, da det var en gammel en jeg havde stående fra da jeg havde IHC, og den trænger til en frisk installation, men så skal jeg lige have lidt flere zwave ting på, og teste med...

lurendrejer

Indlæg af lurendrejer » 21 maj 2018, 21:18

Så den kan også associere til multilevel grupperne?
Det manglede sidst jeg kiggede.

Tilmed mangle det vist også alle andre knapper end knap1 :-/

Openhab I sig selv er mere eller mindre fantastisk. Du bør kunne tilføje den som sekundær controller, så snart Homey får den feature klar.... if ever. Så skal netværket ikke genopsættes.

Brugeravatar
brian.pedersen

Indlæg af brian.pedersen » 21 maj 2018, 21:33

Det ser ud til at det hele er der, alle grupper, sat noget smartere op end Homey, kan sende dig et screenshot i morgen...

lurendrejer

Indlæg af lurendrejer » 21 maj 2018, 21:35

Gør endelig det.

lurendrejer

Indlæg af lurendrejer » 21 maj 2018, 21:37

Kan du prøve at inkludere openhab i Homey?
Openhab skal sættes til at joine som sekundær controller. Jeg tror ikke Homey understøtter det, men hvis det er tilfældet - vil man have det bedste fra begge controllere :)

/mobil

Morten H. Nielsen
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten H. Nielsen » 21 maj 2018, 22:22

Sådan en opsætning har jeg kørt med flere gange med andre mastere. Der er et lille men. Det er kun primary, der får beskeder fra enhederne.

Det er en dejlig nem måde at flytte et net. :-) Mit net er stadig det fra 2007. Det er ikke få mastere, det har prøvet.
Mvh
Morten

Brugeravatar
brian.pedersen

Indlæg af brian.pedersen » 22 maj 2018, 21:16

lurendrejer skrev:
21 maj 2018, 21:35
Gør endelig det.
Nu sidder jeg lige på en bærbar, med ikke for god skærmopløsning, men her er et par screenshots af ZHC i openhab:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

lurendrejer

Indlæg af lurendrejer » 23 maj 2018, 18:52

Det ser jo ikke tosset ud :)

Brugeravatar
brian.pedersen

Indlæg af brian.pedersen » 23 maj 2018, 21:35

Bliver simpelthen nødt til at dele min begejstring nu... det har lykkedes mig nu at få MQTT til at snakke sammen med OpenHAB, så jeg kan nu tænde og slukke et sonoff relæ fra en ZHC (det tog godtnok 3 timer, men fuck det... DET VIRKER)

majbom

Indlæg af majbom » 23 maj 2018, 21:56

Har du mulighed for at associere med endpoints (f.eks. 13.2)? Pt. bruger jeg domoticz for at lave disse associationer, da det ikke er muligt i home assistant. Og hvordan med multilevel fra f.eks. ZHC5010?
For umiddelbart virker Openhab meget som home assistant. Det jeg brugte længst tid på for at kunne styre sonoff, var at installere MQTT-server og flashe firmware. Selve opsætningen i home assistant tog 5 min, og det spiller bare.

Brugeravatar
brian.pedersen

Indlæg af brian.pedersen » 23 maj 2018, 22:25

majbom skrev:
23 maj 2018, 21:56
Har du mulighed for at associere med endpoints (f.eks. 13.2)? Pt. bruger jeg domoticz for at lave disse associationer, da det ikke er muligt i home assistant. Og hvordan med multilevel fra f.eks. ZHC5010?
For umiddelbart virker Openhab meget som home assistant. Det jeg brugte længst tid på for at kunne styre sonoff, var at installere MQTT-server og flashe firmware. Selve opsætningen i home assistant tog 5 min, og det spiller bare.
jeg kan ikke gøre det direkte i webinterfacet, der kan jeg kun associerer til en node, men ud fra hvad jeg overfladisk har læst i forum, så skulle det kunne lade sig gøre manuelt via nogle config filer, men dette har jeg ikke yderligere sat mig ind i..

multilevel ser ud til at være lige til, fra UI, men har ikke prøvet det endnu..

har ikke leget med home assistant, men det kunne jo være en udløber fra openhab..
MQTT serveren var faktisk ikke så svær når man lige fordybede sig lidt i det.. jeg har det sådan, at hvis der ikke står direkte hvad jeg skal gøre, så opgiver jeg hurtigt, og brokker mig et par timer, før jeg sætter mig ind i det, og så er det jo faktisk ikke så svært alligevel, mqtt var installeret direkte fra config i ssh, og så skulle der lige rette adressen til mqtt serveren i config filen, da mqtt bindingen ikke er v2, så skal det gøres manuelt..
Sonoff modulerne har jeg tidligere lagt tasmota på, så tog det lidt tid, at få styr på det rigtige topic, og så skulle der lige oprettes en items fil, hvor den var lagt ind i.. og så kørte det faktisk..

Morten_DK

Indlæg af Morten_DK » 03 jul 2018, 22:04

Jeg har forsøgt mig med openHab 2 (openhabian versionen) og så Home Assistant.

Jeg synes umiddelbart rigtigt godt om openhab, men bruger pt. Home Assistant, primært pga. mulighedenfor at bruge Python istedet for Java. Ikke at jeg er særligt god til Python endnu, men jeg synes muligheden er spændende. Der kan jeg ikke helt finde mig til rette med Xtend sproget i openhab. Tilgengæld kan openhab bruges med Node Red standard fra openhabian uden problemer, der er det lidt værrere med Home Assistant, hvor Node red ikke altid starter efter en reboot.

Derudover synes jeg godt om Cloud delen ved openhab, så det kan bruges ud af huset. Der skal man åbne porte eller lignende ved Home Assistant, hvilket jeg ikke er tryg ved. Tilgengæld kan jeg styre Home Assistant via Telegram, altså sende kommandoer til Home Assistant og få svar, det kan man pt. ikke ved openhab.

Så jeg synes det er lidt svært at vælge, men det er dejligt jeg bare kan tage en backup af Home Assistant fra min Pi og så smide Openhab på eller omvendt :-)

mdruedal

Indlæg af mdruedal » 21 nov 2019, 07:41

Bruger i en usb dongle til zwave ??
Og bruger i en PI til openhab, og hvilken version af PI ?
Har købt mig en PI 4 og har en Aeotec usb stock, men de 2 spiller absolut ikke godt sammen så vil prøve med en anden usb stick, nogen anbefalinger??

Sendt fra min Pixel 4 med Tapatalk

Besvar