Valg imellem smartthings og homecenter 3?

Her kan stilles spørgsmål omkring Z-wave
Besvar
rskadk

Indlæg af rskadk »

Hej,

Står at etablere smart belysning i min lejlighed. Jeg har lk lysdæmpere overalt. Planen er at skifte dem ud med zdb5100 (ville helet have haft zhc5012 - men den er desværre udslidt på ubestemt tid).

Spørgsmålet er så hvad jeg skal vælge af controller? Jeg har smartthings og fibraro homecenter 3 som mine foretrukne. Smartthings vinder helt klart på pris. Det skal gerne være rimeligt til at gå til, men sætter også pris på at man virkelig kan nørde det 😊 det ultimative mål er at alt styres med rum sensorer, og udfra tidspunkt på dagen osv osv styres lyset automatisk.
Morten H. Nielsen
Geografisk sted: Danmark

Re: Valg imellem smartthings og homecenter 3?

Indlæg af Morten H. Nielsen »

Så vidt jeg ved, bruger Logic-group mest Fibaro som master. Så hvis det skal være nemt, er den måske et godt valg?

Ellers er jeg blank på de to mastere. :-) Det er HomeSeer her i huset.
Mvh
Morten
Brugeravatar
Bri_Jac
Geografisk sted: Bunkeflostrand

Indlæg af Bri_Jac »

Jeg ville tjekke de respektive fora og support for nye ting for at dine foretrukne controllere. Ingen af de nævnte er mit foretrukne valg
www.youcontrol.dk

Indlæg af www.youcontrol.dk »

Som Morten så fint skriver er det Fibaro Home Center logic-Group selv satser på så tænker at FW altid vil være tilpasset denne . Husk at Matrix ZDB5100 skal have monteret Nul.

https://youcontrol.dk/dansk-z-wave-afbr ... -1172.html
Med venlig hilsen
Mads Lund
http://www.Youcontrol.dk
+4520275925
rskadk

Indlæg af rskadk »

Tak for jeres svar 😊 Hvad med Home Assistant i forhold til homecenter 3? (Også set i forhold til hvor godt Logic Group zdb matrix virker på begge)
DaffyDuck

Indlæg af DaffyDuck »

Jeg har selv en Home Center 3 fra Fibaro, og er ret så glad for den. For synes den er nem at bruge.
Den er ret simpelt at sætte op, og arbejder sammen med meget andet udstyr.
Samtidig har den også en nørde afdeling, så for nørder kan man godt rode lidt mere med det, og jeg får brug for det, for skal til at nørde lidt med et rullegardin, der også skal køre sammen med en ZDB5100 kontakt.

Jeg vil helt klart vælge HC3 uden at kende til de andre bokse
Med venlig hilsen

Lars Enøe
rskadk

Indlæg af rskadk »

DaffyDuck skrev: 18 okt 2020, 10:37 Jeg har selv en Home Center 3 fra Fibaro, og er ret så glad for den. For synes den er nem at bruge.
Den er ret simpelt at sætte op, og arbejder sammen med meget andet udstyr.
Samtidig har den også en nørde afdeling, så for nørder kan man godt rode lidt mere med det, og jeg får brug for det, for skal til at nørde lidt med et rullegardin, der også skal køre sammen med en ZDB5100 kontakt.

Jeg vil helt klart vælge HC3 uden at kende til de andre bokse
Har du integreret andre devices end fibaro (og zdb5100)? Eks. Er jeg interesseret i bevægelses sensorer fra Samsung,
En de kører zigbee :(
erikmm

Indlæg af erikmm »

Som der skrives, fortrækkes Fibaro af Logic Group, så det er nok der du får mest og bedst integration.

Angående HA kører det også ganske fornuftigt, der er dog mere arbejde i at få det opsat, og så har HA en stejlere indlæringskurve, men omvendt har du flere muligheder for andre produkter og protokoller.

Jeg tror du skal tænke lidt ud af boksen og overveje hvad det er du gerne vil bruge af produkter/protokoller fremadrettet.

Smarthings er klart den billige løsning, hvor der også er stort forum/facebook gruppe hvor du kan få masser af hjælp, downside er at meget kører cloud.
Fibaro, puhhh, den er dyr og kender dem ikke, men man er vist meget begrænset og ikke så mange steder at få hjælp.
Athom Homey vil jeg holde fingeren laaaaangt fra (intern viden)

Og så er der de software læsninger som Home Assistant, Domoticz og Homeseer, og her er det lidt hvad man bedst kan lide og ikke nogen entydige svar på hvad der taler både med og i mod.
De kan de samme ting, bare med forskellige opsætninger og udseender, stort set, ca...

Jeg selv sagde hunden, bruger Home Assistant og har aldrig været mere tilfreds.

Sent from my iPad using Tapatalk
Mvh
Erik M M

....nu med Home Assistant
DaffyDuck

Indlæg af DaffyDuck »

Hej igen

Ja, jeg har andet end Fibaro, især en del Logic Group kontakter i forskellige udgaver, en tysk udendørs kontakt. Og så bruger jeg Fibaro bevægelses sensorer. Det næste projekt blliver styring af gulvvarmen.
Med venlig hilsen

Lars Enøe
lurendrejer

Indlæg af lurendrejer »

Homecenter3 og zigbee er vist ikke klar endnu, jeg ved at flere er blevet 'snydt' af zigbee logoet.

Jeg har været omkring stort set hver eneste master gennem tiden (inklusiv fibaro og homey) og er havnet på homeseer.

Jeg overvejer at prøve hubitat - bare for sjov.
johnny.roager

Indlæg af johnny.roager »

Home Center 3 har fået ZigBee 3 på lys, men stadig beta. Jeg bruger en del aqara dør sensorer og de virker også, men der er et stykke vej endnu, før alt er godt. Jeg krydser fingre for at Fibaro forsætter. måske kommer der engang også Thread, det er samme interne IC og samme frekvens.

HC3 er et fint værktøj til at sætte et z-wave plus sytem op. Husk at det meste z-wave kan køre Peer to Peer, så der er ikke brug for en central kontroller, blot et værktøj til opsætning.

Mange skriver om pris hele tiden. Alle vil at det skal være billigt, men intet i livet er gratis. Vores z-wave er dyere end ZigBee, til gengæld virker certificerede z-wave med hinanden. ZigBee er en udfordring, da fabrikanten må skrive ZigBee 3, bare et enkelt objekt i softwaren er certificeret. I z-wave skal alt være certificeret, og det koster jo.

Tag f.eks Wizer fra LK. Lysdæmper objektet er rigtigt ZigBee, men resten er tilpasset Tuya cloud og ikke standard. Derfor har mange haft problemer med tasterne og objekterne bagved disse. I øvrigt er Wizer dybt afhængigt af internet og cloud, da Wizer er OEM oven på Kinesiske Tyua og scener kræver cloud. Med vores åbne z-wave, kan vi køre alt lokalt i huset uden internet og cloud.

/Johnny
Besvar