Our website shows online advertisements to our visitors to cover the cost of hosting.

Please, consider supporting us by deactivating our Web in your Ad Blocker. !!!
    How to disable AdBlock

DISABLE YOUR ADBLOCKER ON OUR WEB TO ENJOY THE CONTENT
1.- Press the adblocker icon.
2.- Select "Do not act on pages of this domain" (or similar).
You can also press the "Activated on this site" or "Pause adblocker" button.
3.- Press the "Refresh" button of your browser to see the content you want to view.

ZHC5010 - Home Assistant setup (Og nogle sandheder om home automation)

forum about LogicSoft (ZHC5010 )
pandaym

ZHC5010 - Home Assistant setup (Og nogle sandheder om home automation)

Indlæg af pandaym » 10 jun 2019, 01:20

Hej allesammen,

Da jeg for, efterhånden, mange år tilbage investerede i mit første Philips Hue startersæt, havde jeg aldrig forestillet mig hvilket ballade det skulle give senere. Jeg har efterhånden kørte Home Assistant I flere år nu, men det er først efter lang tid med meget småt brug, at jeg bestemte mig for at forsøge at integrere huset ordenligt.

Man kan næsten ikke komme uden om at blive anbefalet Home Assistant, hvis man så meget som nævner noget IoT man gerne vil have op at køre i huset. Sandheden er at jeg personligt hader det, og har spildt alt for meget af mit liv på at lave bittesmå ting deri. Det var som sådan okay, da jeg stadig synes det var hyggeligt at eksperimentere i, men da jeg nu bare vil have et hus til at køre helt skarpt, gik det virkelig op for mig at jeg ikke kan tåle det. Dette ledte mig ud i forsøg med alverdens andre home automation systemer, hvor jeg har haft utroligt skuffende oplevelser med f.eks. Homey og Hubitat.

Jeg ville ønske der var lidt mere klarhed omkring de udfordringer, begrænsinger osv. der er i de systemer vi har idag, og jeg ønsker ikke at andre skal igennem det tidsspild jeg selv har været igennem. Jeg håber den funktionalitet jeg vil beskrive i dette opslag, kan give lidt et billede til nye brugere af, hvor svært selv ufatteligt simple ting kan være at lave. Tænk sig at ingen af systemerne overhovedet understøtter ZigBee scener, så hvis man vil meshe op med sin Homey/Hubitat som coordinator, så betyder dét at lave scener at man skal lave en automation med en række actions på. Det gør at f.eks. Hue pærer først tænder på den indstilling den blev slukket på, og derefter skifter over til det ønskede. Dette er på ingen måde lækkert, og er helt uacceptabelt i min lille OCD verden. Dette er blot ét eksempel på basal funktionalitet, som jeg slet ikke havde forestillet mig kunne mangle.

Som I allesammen formentlig ved, er det super upraktisk at tage strømmen fra sine Hue pærer. Derfor bestemte jeg mig for at forsøge at klistre en blanding af Logic Group ZHC5010 og alm. Fuga kontakter med Fibaro Double Switch 2 og Fibaro Dimmer 2 op rundt i huset. Problemet som ufatteligt mange danskere løber ind i, er at man ikke kan få en Philips Hue Dimmer i FUGA udgave (som rent faktisk fungerer ordenligt). Derfor var min idé at replikere disses funktionalitet, samt lave en hel masse andet godt ved hjælp af de events de ovenstående enheder sender ud. Mange vil måske tro at det er ufatteligt simpelt at lave, men trods utallige timer på Google, søgning af hjælp hos alverdens erfarne brugere og kodere, har det aldrig lykkedes mig at få noget op at køre.

------------------------------------------------------------------------------------

Anyway, det er lykkedes mig at lave det konfigurationsarbejde der skal til i Home Assistant, for at lave en nogenlunde dimmer switch funktion som kan spænde fra hvilket som helst Z-Wave til ZigBee. Jeg har gjort dette med et ConBee stick, og deCONZ kørende på samme Synology NAS som mit Home Assistant kører på.

Første skridt er rent faktisk at få sin ZHC5010 til at fungere i Home Assistant. Fremfor at skrive instruktioner til dette igen, vil jeg blot give jer to links her:
https://jope.eu/logichome-zhc5010-z-wave-switch/
https://jope.eu/zhc5010-and-central-sce ... assistant/

Dernæst, har jeg lavet de API kald der skal til for starte dæmpe funktion i begge retninger, samt stoppe det igen. Det fungerer ved at jeg når jeg sænker lysstyrken altid kører mod en brightness på 5, og når jeg hæver den, kører mod maximum på 255. Tiden det skal tage den fra udgangspunktet og til enten min eller max, er sat ind som en variabel, så den beregnes i automation. Det er for at sørge for at "hastigheden" på dæmpningen altid er stabil.
Nedenstående hører til i configuration.yaml

Kode: Vælg alt

rest_command:
  light1stop:
    url: 'http://192.168.1.x:xxxx/api/xxxxxxxx/lights/1/state'
    method: PUT
    headers:
      content-type: application/json
    payload: '{"bri_inc":0}'
  light1up:
    headers:
    payload: '{"on": true,
              "bri": 255,
              "transitiontime": "{{ transitiontimevariable }}"}'
  light1down:
    headers:
    payload: '{"on": true,
              "bri": 5,
              "transitiontime": "{{ transitiontimevariable }}"}'
For så at gøre brug af henholdsvis ovenstående REST API funktioner, og derudover almindelige tænd/sluk funktioner osv. er der så en lang række automations. Nedenstående setup er et 2-knaps setup med Fibaro Double Switch 2, men princippet er akkurat det samme for ZHC5010, og virker lige godt. Her udklippet fra min automation.yaml

Kode: Vælg alt

- alias: 'Light1 - Brighten'
  trigger:
  - event_data:
      entity_id: zwave.fibaro_system_fgs223_double_relay
      node_id: 24
      scene_id: 2
      scene_data: 2
    event_type: zwave.scene_activated
    platform: event
  condition: []
  action:
    - service: rest_command.light1up
      data:
        transitiontimevariable: >
            {% set transition = (255 - (state_attr('light.light1','brightness') | int )) / 5 %}
            {{ transition }}

- alias: 'Light1 - Dim'
  trigger:
  - event_data:
      scene_id: 1
      scene_data: 2
  action:
    - service: rest_command.light1down
      data:
        transitiontimevariable: >
            {% set transition = ((state_attr('light.light1','brightness') | int )) / 5 %}
            {{ transition }}

- alias: 'Light1 - Stop'
  trigger:
  - event_data:
      scene_data: 1
  - event_data:
      scene_data: 1
  action:
    - service: rest_command.light1stop

- alias: 'Light1 - On'
  trigger:
  - event_data:
      scene_data: 0
  action:
    service: light.turn_on
    entity_id: light.light1

- alias: 'Light1 - Off'
  trigger:
  - event_data:
      scene_data: 0
  action:
    service: light.turn_off

- alias: 'Light1 - On full'
  trigger:
  - event_data:
      scene_data: 3
  action:
    data_template:
      brightness: 255

- alias: 'Light1 - On dim'
  trigger:
  - event_data:
      scene_data: 3
  action:
    data_template:
      brightness: 5
Jeg håber det kan bruges af nogen derude.

majbom

Re: ZHC5010 - Home Assistant setup (Og nogle sandheder om home automation)

Indlæg af majbom » 10 jun 2019, 07:39

Fedt indlæg.
Jeg kører selv med HA og har haft nogle ZHC'er som jeg aldrig blev rigtig fan af. Derefter er jeg faktisk gået lidt i stå og har nu her været spændt på Matrix enhederne.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du laver api kald (til hvad?), når det er to z-wave enheder der skal snakke sammen (ZHC og Fibaro dimmer). Hvad har jeg misforstået?

lurendrejer

Indlæg af lurendrejer » 10 jun 2019, 08:14

Super fedt indlæg, jeg har ikke så meget at byde ind med - jeg droppede HA, openhab, HASS.io, etc. fordi jeg vil have noget der er nemt, hurtigt og fungere med de enheder jer har.

Jeg har været hen over diverse opensource løsninger, fibaro, homey og er landet på homeseer - som langt overgår alle de andre løsninger, på alle de nævnte punkter.
Jeg har dog ikke muligheden for at lave start/stop dim på ikea enheder, men jeg benytter det heller ikke på mine z-wave enheder der giver mig muligheden.

Brugeravatar
Bri_Jac
Geografisk sted: Bunkeflostrand

Indlæg af Bri_Jac » 10 jun 2019, 20:05

Måske overveje om du skal smide din Philips hue ud og se om der findes noget der bedre tilfredsstiller dit behov.
Philips tror at de kan "overtage" verden og at de derfor ikke behøver lade sig integrere til andre systemer. der er lavet nogle hacks men det er ikke 100% perfekt
Det eneste som egentligt er brugbart er Zwave... Det er heller ikke perfekt, men fungerer bedre, da det faktisk er integreret i de forskellige homeautomation systemer
Måske dem her (Har ikke selv prøvet dem): https://aeotec.com/z-wave-led-lightbulb

Brugeravatar
Bri_Jac
Geografisk sted: Bunkeflostrand

Indlæg af Bri_Jac » 10 jun 2019, 20:07

pandaym skrev:
10 jun 2019, 01:20
Det gør at f.eks. Hue pærer først tænder på den indstilling den blev slukket på, og derefter skifter over til det ønskede. Dette er på ingen måde lækkert, og er helt uacceptabelt i min lille OCD verden. Dette er blot ét eksempel på basal funktionalitet, som jeg slet ikke havde forestillet mig kunne mangle.
Kan du lave et script der når der "slukkkes" først dæmper dem ned til fx 5-10% og så derefter sætter dem til off, så vil de vel starte igen på dette lave niveau?

pandaym

Indlæg af pandaym » 10 jun 2019, 20:18

Bri_Jac skrev:
10 jun 2019, 20:07
pandaym skrev:
10 jun 2019, 01:20
Det gør at f.eks. Hue pærer først tænder på den indstilling den blev slukket på, og derefter skifter over til det ønskede. Dette er på ingen måde lækkert, og er helt uacceptabelt i min lille OCD verden. Dette er blot ét eksempel på basal funktionalitet, som jeg slet ikke havde forestillet mig kunne mangle.
Kan du lave et script der når der "slukkkes" først dæmper dem ned til fx 5-10% og så derefter sætter dem til off, så vil de vel starte igen på dette lave niveau?
Det er muligt ja, og nogle systemer kan også starte fra 0 uanset hvad de blev slukket på. Med hensyn til farve, er det faktisk mere eller mindre hvad jeg gjorde på Homey, for at undgå at den tændte med blåligt lys midt om natten, her satte jeg det til altid at køre i en neutral hvid inden det slukkede.

pandaym

Indlæg af pandaym » 10 jun 2019, 20:23

Bri_Jac skrev:
10 jun 2019, 20:05
Måske overveje om du skal smide din Philips hue ud og se om der findes noget der bedre tilfredsstiller dit behov.
Philips tror at de kan "overtage" verden og at de derfor ikke behøver lade sig integrere til andre systemer. der er lavet nogle hacks men det er ikke 100% perfekt
Det eneste som egentligt er brugbart er Zwave... Det er heller ikke perfekt, men fungerer bedre, da det faktisk er integreret i de forskellige homeautomation systemer
Måske dem her (Har ikke selv prøvet dem): https://aeotec.com/z-wave-led-lightbulb
Har overvejet at droppe Hue mange gange, men af flere årsager synes jeg stadig det er det bedste valg til lys. Det dækker mit hus med et ZigBee mesh til batteridrevne sensorer, hvilket er super praktisk. Derudover har de bare et sortiment som er umuligt at matche i Z-Wave. Prøv et finde noget så simpelt som en E14 pære i z-wave med farver, i en god kvalitet med godt output. Så vidt jeg kunne se sidst jeg søgte fandtes det ikke.
Jeg bruger ikke Hue broen, så jeg har ikke helt de samme integrationsproblemer, men faktisk synes jeg Philips er relativt bredt integreret, også med deres bro. I det fleste tilfælde er det trods alt lettere at integrere Hue ind end Z-wave i mine øjne.

pandaym

Indlæg af pandaym » 10 jun 2019, 20:25

lurendrejer skrev:
10 jun 2019, 08:14
Super fedt indlæg, jeg har ikke så meget at byde ind med - jeg droppede HA, openhab, HASS.io, etc. fordi jeg vil have noget der er nemt, hurtigt og fungere med de enheder jer har.

Jeg har været hen over diverse opensource løsninger, fibaro, homey og er landet på homeseer - som langt overgår alle de andre løsninger, på alle de nævnte punkter.
Jeg har dog ikke muligheden for at lave start/stop dim på ikea enheder, men jeg benytter det heller ikke på mine z-wave enheder der giver mig muligheden.
Er helt enig med dig i at HomeSeer er bedre end de andre, trods min erfaring med HomeSeer kun er meget lille pt. Dog synes jeg der er ærgerligt det virker så dateret.
En HomeSeer udgave med et moderne udtryk ala Homey ville måske være sagen.
Senest rettet af pandaym 10 jun 2019, 20:28, rettet i alt 1 gang.

pandaym

Indlæg af pandaym » 10 jun 2019, 20:27

majbom skrev:
10 jun 2019, 07:39
Fedt indlæg.
Jeg kører selv med HA og har haft nogle ZHC'er som jeg aldrig blev rigtig fan af. Derefter er jeg faktisk gået lidt i stå og har nu her været spændt på Matrix enhederne.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du laver api kald (til hvad?), når det er to z-wave enheder der skal snakke sammen (ZHC og Fibaro dimmer). Hvad har jeg misforstået?
Jeg laver API kald til deCONZ som er min ZigBee coordinator. Eksemplet jeg nævner er blot Fibaro events, som er fuldstændigt det samme som jeg kan gøre med ZHC5010 events :)
Grunden til jeg laver API kald er at HA ikke understøtter f.eks. bri_inc, som er den eneste måde at stoppe en dæmpning(bri_inc: 0).

Morten H. Nielsen
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten H. Nielsen » 10 jun 2019, 21:47

pandaym skrev:
10 jun 2019, 20:25
lurendrejer skrev:

Er helt enig med dig i at HomeSeer er bedre end de andre, trods min erfaring med HomeSeer kun er meget lille pt. Dog synes jeg der er ærgerligt det virker så dateret.
HomeSeer ved det godt og arbejder på et andet interface. Men det er bedøvende ligegyldigt. Du sætter det op med det "gammeldags" interface, og så bruger du det ellers ikke mere. Daglig brug er enten knapper eller et HS Touch projekt, der er sat op lige som det passer os, her i huset. Det er kun mig, der nogensinde møder web interfacet. Og mange ting klarer HomeSeer selv, uden vi blander os.
Mvh
Morten

majbom

Indlæg af majbom » 10 jun 2019, 21:58

Det kan sgu godt være jeg skal give HS en chance når de kører rabat næste gang...

lurendrejer

Indlæg af lurendrejer » 10 jun 2019, 22:10

Hent en gratis trial.
Du fortryder det lynhurtigt - men så skal du bare lige holde fast, indtil det holder op med at gøre ondt. :)

pandaym

Indlæg af pandaym » 10 jun 2019, 23:16

Morten H. Nielsen skrev:
10 jun 2019, 21:47
pandaym skrev:
10 jun 2019, 20:25
lurendrejer skrev:

HomeSeer ved det godt og arbejder på et andet interface. Men det er bedøvende ligegyldigt. Du sætter det op med det "gammeldags" interface, og så bruger du det ellers ikke mere. Daglig brug er enten knapper eller et HS Touch projekt, der er sat op lige som det passer os, her i huset. Det er kun mig, der nogensinde møder web interfacet. Og mange ting klarer HomeSeer selv, uden vi blander os.
Det er selvfølgelig fuldstændig korrekt at det er ligegyldigt, når først det er sat op. Jeg synes bare stadig det bærer præg af en dårlig tilgang til sit produkt.
HomeSeer har ligesom Indigo også valgt totalt at negligere at ZigBee er en ting, hvilket jeg også ser som et stort problem. At 3. parts plug-in som JowiHue kan “løse” problemet er selvfølgelig på stående fod fint, men det virker bare ikke som den bedste løsning.

Dette sender mig lidt tilbage til min brok omkring home automation generelt. Det virker ikke som om nogen af dem der udvikler disse systemer, har en fornuftig måde at drive det på.

Homey for eksempel, fungerer egentlig til mange ting ganske fornuftigt i dag. Men Athom er totalt fløjtende ligeglade med deres kunder. Dette betyder at mange af de “vigtigste” apps, hvis man tager de produkter folk køber meget for tiden i betragtning, er 3. parts apps. Det betyder at udviklingen af disse er afhængige af private folks gode vilje. Mange af de vigtigste udviklere af disse på Homey har for længst forladt platformen.

Home Assistant bliver solgt som noget det slet ikke er, og der bliver også her prioriteret fuldstændig forkert. Det er selvfølgelig også en naturlig funktion af at det er open source, men “produktet” er tydeligvis designet af eliten, til eliten. Alle med stor indflydelse i Home Assistants organisation kunne sagtens have påvirker retningen for længe siden. Havde man været interesseret i rent faktisk at give almindelige brugere en god oplevelse, kunne man have indført en række ganske simple funktioner.
Forestil jer eksempelvis et community “store” for automations. Her kunne folk så dele standard funktioner, som den jeg beskriver i denne tråd. Hvis man så tildelte dette et rating og kommentering system, så havde urimeligt mange brugere haft langt lettere ved at bruge systemet, folk kunne langt lettere lære af hinanden og vigtigst af alt var der blevet spildt så meget mindre tid på at opfinde den dybe tallerken igen og igen og igen.
Jeg kunne også sagtens se en kommerciel Home Assistant løsning være yderst interessant. Tænk hvis man kunne betale med kroner og ører for at der blev udviklet et UI man kunne spare hundredevis af timer ved at bruge i stedet for YAML - det ville jeg gerne have betalt meget gode penge for.

Hubitat er også et meget tvivlsomt foretagende. Jeg kontaktede dem for at høre angående meget specifikke begrænsninger i Homey, for at se om Hubitat på dette tidspunkt havde den funktionalitet. Jeg har sort på Hvidt bekræftelse af dette, og køber derfor en Hubitat alene med baggrund i dette. Da jeg modtager Hubitat, kan den selvfølgelig ikke det producenten lovede. Hubitat nægter samtidig at give mig nogen form for kompensation, men vil gerne tilføje den funktionalitet jeg søger i deres ønskeliste. Så, jeg har skam en Hubitat dørstopper.

Alt i alt må jeg bare sige at den platform jeg har haft mest glæde af er HomeKit. Jeg ved godt det ord er bandlyst i mange af disse kroge, men det er bare mon erfaring. Rigtig rigtig meget kan integreres i HomeKit via HomeBridge, og jeg må bare sige at det fungerer faktisk ufatteligt stabilt. Ja HomeKit har sine begrænsninger også, og ikke alle kommer man udenom med de forbedrede apps done Home 3, HomeDash osv., men til gengæld får man ikke uendeligt falske forhåbninger og spenderer en mindre livstid på ting der alligevel aldrig bliver rigtig godt.

Mine overvejelser går p.t. på at skrotte alt det fancy der alligevel har så mange quirks at det er ulideligt for en perfektionist, og så falde tilbage på HomeKit. Specielt efter de nye annonceringer til iOS 13, hvor nogle af de begrænsninger der tidligere har været nu er fortid.

pandaym

Indlæg af pandaym » 10 jun 2019, 23:29

Det er formentligt meget søgt, men prøv at perspektivere sådan noget som HomeSeer til noget andet. Hvis jeg, helt og aldeles fiktivt selvfølgelig, perspektivere det til biler, giver det hurtigt et billede af problemet.

Forestil at man kunne købe en bil, som kunne integrere bildele fra alle fabrikanter på kryds og tværs. Godt nok skulle man hente den i en meget gammel slidt lade nede i Polen, og den var væsentligt dyrere end andre fabrikater af samme funktion, men den skulle være “gennemtestet”.
Ganske rigtigt kan den så også bruge viskerblade fra Peugeot, udstødning fra en Opel Kadett og køre på alle slags brændstof. Desværre skal man bare vænne sig til at intet fungerer så godt som standard. Så i stedet for st holde speederen nede når du kører skal du hukke den ned hvert 3. sekund for at holde farten. Armen til aktivering viskerne taler ikke samme sprog som viskerne, så du skal bruge en ekstra adapterarm som kun kan sidde i blink-siden.

Det er fjollet og ligegyldigt, og jeg beklager hvor useriøs en tanke det er. Men det er lidt det den opfattelse jeg får af ting som HomeSeer.

I mine øjne kan det sku være lidt det samme at tilbyde “uendelige funktioner”, hvis de er begrænsede og fulde af forbehold. Derfor ville jeg faktisk ønske jeg aldrig havde kigger videre end Hue og HomeKit i første omgang.

Morten H. Nielsen
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten H. Nielsen » 10 jun 2019, 23:34

Jeg er enig i, Home automation mangler en en rigtigt god master.

På den anden side hvis du kigger på nogle af de første tråde på dette forum, så vil du se mig i din rolle og Jakob Sand i min rolle angående HomeSeer. :-) Jeg var alt andet end overbevist om det geniale.

Nu har jeg været godt tilfreds i mange år. HomeSeer er et produkt for nørden, der vil bruge tid på det. Det er ikke et "fru Jensen" produkt. Det er en svaghed med plugins udviklet af enkelt personer. Men HomeSeer selv er et lille firma med få personer. Så det hele er skrøbeligt på det punkt. De har dog rigtigt mange år på bagen.

Jeg har set for mange af de store sende dårlige produkter på markedet. Så min forhåbning til dem er ikke stor mere.

En dag kommer der forhåbentligt en master, der ændrer hele spillet til det bedre. Men indtil videre har jeg ventet 12 år på det produkt.

I mellemtiden har jeg fået HomeSeer til alt det, jeg drømte om i 2007 og mere til. Der er stadig ting, der ikke virker, som jeg helst vil have det til. Men det er ikke HomeSeer, der forhindrer det. Det er lukkede systemer fra de store spillere i mit hus, El selskabet, Vand leverandøren, fyr producenten o.s.v.
Mvh
Morten

Besvar