Our website shows online advertisements to our visitors to cover the cost of hosting.

Please, consider supporting us by deactivating our Web in your Ad Blocker. !!!
    How to disable AdBlock

DISABLE YOUR ADBLOCKER ON OUR WEB TO ENJOY THE CONTENT
1.- Press the adblocker icon.
2.- Select "Do not act on pages of this domain" (or similar).
You can also press the "Activated on this site" or "Pause adblocker" button.
3.- Press the "Refresh" button of your browser to see the content you want to view.

Hvilket home automation system kan håndtere ZHC5010 og ZigBee pærer (inkl. dæmpning og scener)?

Her kan stilles spørgsmål omkring Z-wave
pandaym

Hvilket home automation system kan håndtere ZHC5010 og ZigBee pærer (inkl. dæmpning og scener)?

Indlæg af pandaym » 06 jun 2019, 16:08

Hej allesammen,

Jeg har nu efterhånden brændt nallerne, på alt for mange forskellige systemer. Senest Hubitat og Homey, som desværre ikke viste sig at kunne løse opgaven jeg gerne vil løse i forhold til belysningen i vores hus.

Mit udstyr er rimelig simpelt. Jeg har Hue pærer i næsten hele huset(fast strøm). De steder jeg ikke har Hue, har jeg Fibaro Dimmer 2 på. Jeg har en blanding af Logic Group ZHC5010 kontakter, og derudover almindelige FUGA'er med Fibaro Double Switch 2 på(uden load). Derudover er det lidt småt med hvad jeg har, men har modificeret mit ventilationsanlæg til at styre niveau med en Qubino 0-10v dæmper, som jeg styrer på fugtigheds signaler fra Xiaomi sensorer. Mit lyd er B&O højtalere, og så har jeg en Apple HomePod også centralt i huset - jeg vil gerne kunne starte musik på mine B&O højtalere ved hjælp af automation, evt. bare ved klik på en ZHC5010. Sidste nævneværdige tænker jeg er KODI som jeg bruger til alle mine medier. På Homey gjorde jeg brug af "When a movie starts playing...", "When a series starts playing..." til at dæmpe mit lys mod en given værdi. Denne funktionalitet ville jeg også sætte pris på, men går jeg ud fra er simpel API.

Det jeg søger, er at system der kan håndtere:
1. At bruge ZigBee scener. Med det skal forståes at jeg kan gemme scener med lys i forskellige farve temperaturer og lysstyrker, og kalde dem som en scene. Dette skal gerne fungere med ZigBee scenes, hvor den gemmer lys setuppet på pærens indbyggede hukommelse, så scenen kan kaldes direkte fra slukket. Dette fungerer glimrende på deCONZ, og jeg kan kalde scenerne herfra igennem Home Assistant, hvor lyset tænder super fint. På Homey og Hubitat er dette ikke understøttet, og derfor kræver det en række kommandoer at tænde et lys på en anden konfiguration end den blev slukket i. Det giver det resultat at lyset flakker rundt og op/ned, fordi den først tænder på forrige indstilling og så skifter med en række kommandoer i vilkårlig rækkefølge.

2. Sammenkoble mine Z-Wave vægkontakter til at kunne styre lysstyrke på ZigBee pærerne. Dette fungerer i Hubitat, hvor de har en StartLevelChange funktion med en drop-down for up/down. Når der startes f.eks. med at dæmpe ned, sendes én kommando til pæren som gør den starter med at dæmpe mod 0. Derudover er der så en kommando for StopLevelChange. Disse fungerer så fint ved at automatisere button hold til StartLevelChange og button released til StopLevelChange. Dette ser ud til at være den eneste gode måde at gøre det på, da alle andre løsninger vil sende en hel række af "Dæmp til: x" kommandoer til pæren for at dæmpe den. Dette har jeg forsøgt på forskellige systemer, og det gør oplevelsen virkelig skuffende. Det gør blandt andet at den fortsætter med at dæmpe længde efter man slipper knappen, da kommandoerne "står i kø".

3. Vil gerne beholde mine ZigBee lys og sensorer på samme ZigBee mesh (gerne evt. i deCONZ), så alle sensorerne, der kører på batteri, kan forblive forbundet. Jeg vil nødigt skulle til at fylde mit hus med Xiaomi routere(smart plugs osv) for at kunne køre både en Hue bro og en Xiaomi bro.

4. Selvfølgelig stadig kunne automatisere min Qubino 0-10v Z-wave dæmper via input fra mine ZigBee sensorer.

Så vidt jeg kan se på en hurtig søgning er der nogen af jer der har brugt HomeSeer til at opnå lignende funktionalitet?
Skyd med alle jeres ideer!

Morten H. Nielsen
Geografisk sted: Danmark

Re: Hvilket home automation system kan håndtere ZHC5010 og ZigBee pærer (inkl. dæmpning og scener)?

Indlæg af Morten H. Nielsen » 06 jun 2019, 18:09

Hej.

Jeg vil sige kig på HomeSeer og JowiHue. JowiHue kan også deConz. Du er desværre lige for sent på den til et 50% tilbud. Det kommer nok igen op til jul.

Jeg bruger Hue lidt anderledes med ZHC5010. Jeg har events til 20,40,70 og 100%. Dem styrer jeg så med tryk kombinationerne på ZHC5010. Det, synes jeg, virker godt. Det startede jeg med at bruge på den måde, fordi jeg blev træt af ikke at kunne ramme samme dæmpnings niveau, længe før der var noget der hed Logic-Soft. :-)

Der er også et Kodi plugin.

Jeg bruger vist det meste af det, du skriver om, med min HomeSeer. :-)

På HomeSeer kan det meste laves, hvis man har tålmodighed nok.
Mvh
Morten

Lyngtoft

Re: Hvilket home automation system kan håndtere ZHC5010 og ZigBee pærer (inkl. dæmpning og scener)?

Indlæg af Lyngtoft » 06 jun 2019, 19:46

Morten H. Nielsen skrev:
06 jun 2019, 18:09

Jeg bruger Hue lidt anderledes med ZHC5010. Jeg har events til 20,40,70 og 100%. Dem styrer jeg så med tryk kombinationerne på ZHC5010. Det, synes jeg, virker godt. Det startede jeg med at bruge på den måde, fordi jeg blev træt af ikke at kunne ramme samme dæmpnings niveau, længe før der var noget der hed Logic-Soft. :-)
Jeg bruger også Homeseer og ZHC5010 med både Hue, Ikea og andre zigbee devices.

@Morten, Jeg kunne godt bruge lidt inspiration til hvordan dine 4 knapper er sat op. Jeg har haft "hold inde" for dæmp, men er enig i din anskuele og det er ikke helt optimalt.
Tænker vi burde have en lille konkurrence om hvem der har det bedste opsæt til de 4 tangenter med de tilhørende mange mange tryk kombinationer. - uanset hvordan jeg sætte rmine op ender det med at vi bruger 1 - max 2 af knapperne...

lurendrejer

Indlæg af lurendrejer » 06 jun 2019, 20:01

Homeseer, zhc5010 + Ikea trådfri her og Google home I min ende, altsammen spiller fint sammen.

Jeg benytter device mirroring mellem zhc multilevel og trådfri, så de følges ad på den måde.

Jeg er selv flygtet fra Homey.

pandaym

Indlæg af pandaym » 06 jun 2019, 20:37

Mange tak for jeres gode svar - det gør mig meget varm på HomeSeer.

Kan jeg eventuelt lokke en af jer til at vise mig lidt om hvordan/hvor godt det virker ift Hue/JowiHue og ZHC?

Jeg kunne godt tænke mig at vide mere specifikt hvad der har drillet jer med hold for dæmp funktionerne, og om det er noget man helt skal droppe at satse på i HomeSeer?

Jeg her hold for dæmp op/ned på mine Fibaro Dimmer 2, da det er indbygget deri, og derfor kører direkte på enhederne. Det fungerer i mine øjne super godt. Hvis jeg kan få den samme funktionalitet som det, og/eller den samme funktionalitet som en Hue Dimmer Switch giver en ved at holde knapperne, så er jeg mægtigt glad. Jeg er derfor meget nysgerrig på om der er noget delay/quirks software mæssigt der gør det aldrig kommer til at spille super godt?

Hvis en gider at optage en lille video af hvordan det ovenstående virker, ville jeg sætte stor pris på det. Donerer evt. gerne til et par øl for besværet ;)

Jeg skal samtidig lige spørge om I også alle kører over deCONZ eller Hue/IKEA broerne? Dette gør nemlig også en forskel for det.

Morten H. Nielsen

Indlæg af Morten H. Nielsen » 06 jun 2019, 21:25

@ Lyngtoft. Har du ingen lamper i dine rum? :-) Vi har 3-4 knapper i brug de fleste steder. Hvor jeg kun har to lamper, bruges de øverste knapper til tænd/sluk og de nederste til dæmpe trykkene. I stuen har jeg tænd/sluk alt på en nedre knap. I bryggerset styrer den rullegardiner. Jeg tror muligvis kun, der er en knap i bryg i vinterhaven. Men det slår mig lige, at der da mangler en knap til "drivhus ekstra vand" derude. :-)

Som sagt er mine dæmpnings opsætning af ældre dato. Det var på HS Touch, det irriterede mig, at det var svært at ramme samme sted som sidst.

@pandaym Så det bliver ikke mig, der laver video. :-)

Der må komme lidt forsinkelse i HS, så det kan måske drille. Jeg ved det ikke, jeg bruger ikke rigtigt dæmpning mellem protokoller. On/off mellem protokoller mærker jeg sjældent noget til forsinkelse.

Jeg bruger en Hue V1 bridge til Hue. Jeg har ikke fået taget mig sammen til at flytte det. DeConz bruger jeg med Xiaomi og Ikea. Det er mest Xiaomi temp sensore, der er i daglig drift. Med Ikea har jeg det problem, at jeg ikke rigtigt mangler enhederne nogle steder, så det er kun leg i øjeblikket.
Mvh
Morten

lurendrejer

Indlæg af lurendrejer » 06 jun 2019, 22:09

Problemer og forsinkelser stoppede altsammen efter et skift til homeseer.
Dog har jeg taget lærdommen med fra Homey om ikke at benytte scener på zhc5010 - da det hæver mængden af kommunikation på z-wave nettet markant.

.. jeg skriver fra mobilen, derfor de lidt korte beskeder.

pandaym

Indlæg af pandaym » 08 jun 2019, 00:30

lurendrejer skrev:
06 jun 2019, 22:09
Problemer og forsinkelser stoppede altsammen efter et skift til homeseer.
Dog har jeg taget lærdommen med fra Homey om ikke at benytte scener på zhc5010 - da det hæver mængden af kommunikation på z-wave nettet markant.

.. jeg skriver fra mobilen, derfor de lidt korte beskeder.
Hvordan skal det forståes med scener? Sådan som jeg forstår det i henhold til ZHC5010, så kan man bruge funktionaliteten af at hver knap er on/off. Derudover kan man i stedet bruge scener, hvor man så har et scene_id og scene_data afhængigt af hvilken knap der trykkes, og om der klikkes, holdes, releases osv. Dette er som jeg ser det den eneste mulighed der er for at lave en lækker funktionalitet. Hvis denne typer scener er problematisk at bruge, så synes jeg efterhånden funktionaliteten er lidt ligegyldig. Hvis det bare er enkeltklik funktioner, ville jeg hellere smide Fibaro enheder i kontakterne end at sætte ZHC5010 i.

lurendrejer

Indlæg af lurendrejer » 08 jun 2019, 06:40

Jeg tror der er flere ting i, at nul-scene fremgangen virker godt for mig.
Jeg ser det ikke som en ting der begrænser funktionaliteten, nærmere det modsatte. Man kan bruge zhc som en fjernbetjening, fire kontakter, eller både-og. - Jeg har valgt 'fire kontakter' (kun, fire kontakter)

1) Det fjerner behovet for delays (ikke pga. netværket, men programmeret afventning - for at give tid til at opdage et evt. dobbeltklik)
- Jeg ved godt dette delay kan deaktiveres, men der er mere til 'historien'
2a) Jeg vil gerne have korrekt status på mine enheder - hvis man bruger scener, bliver der sendt "pressed/de-pressed" uanset om zhc's virtuelle kontakt, slukker eller tænder. Det hindrer lidt nogle andre ting jeg gerne vil med mobil-apps, google home og 'sluk alt'.
2b) Direkte associationer, i forbindelse med mine 'sluk alt' osv. -eventyr, har jeg nogle z-wave enheder som kun forstår binary set (on/off) kommandoer, ikke (change) - dvs, de skal altid være i synk med ZHC'erne, for at undgå at man nogle gange skal trykke to gange efter en 'sluk alt' action.
3) Jeg har simpelthen været igennem helvede med Homey når det kommer til scene-notifikationer. Helt fra tidernes morgen hvor der ikke var styr på deres 'løbenumre' - så nogle gange ville en scene/flow bliver eksekveret 6-10 gange, pga. Homeys lidt slappe tilgang til ekko.
4) Jeg oplever at mine gæster slet ikke forstår, "hold inde" og dobbeltklik. I mit hjem er ON=on og OFF´=off - med undtagelse af de knapper som styrer garage, sluk alt, etc.

Jeg benytter altid 'nederste knap, nærmest døren'-klik, til at dæmpe alle rummets tændte lys. Det gør sig godt med fx. Ikea pærer, osv.

Morten H. Nielsen

Indlæg af Morten H. Nielsen » 08 jun 2019, 09:08

@pandaym

Den nemmeste måde at bruge ZHC5010 på HomeSeer er at aflæse Central Scene devicet. Det fortæller, hvilke knapper man har trykke på og hvordan. Den oplysning bruger man så i events, der kan gøre ca. alt. På den måde ligger alt logik nemt tilgængelig på HomeSeer og man er ikke begræset af, hvad Z-Wave kan.

Et eksempel gør det nok mere tilgængeligt.

I stuen har jeg events til at tænde tre lamper og til at slukke alle lamper. De events styrer jeg fra HS Touch tre steder i huset. Jeg styrer dem også fra stuens ZHC5010 knap 3. Tryk = tænd, dobbelt tryk = sluk. Hvis jeg får en ny lampe i stuen, skal jeg ikke til at indstille alle mulige enheder. Jeg ændrer bare de to events i HomeSeer.

Den eneste svaghed ved det setup er, hvis HomeSeer går ned. Så virker tingene ikke. Men min homeSeer er ikke gået ned i mange år. (Stabiliteten er blevet rigtig meget bedre af, jeg ikke har pillet så meget ved HomeSeer i de sidste år. :-) )
Mvh
Morten

pandaym

Indlæg af pandaym » 08 jun 2019, 10:47

Tak for jeres input.

Hvor godt kan man regne med at en dæmpe op/ned funktion virker, hvis den kobles på ZHCs hold og release scener? Får man en jævn hastighed på dæmpning uanset niveau man starter fra? Opfanges alle tryk? Er der delay? Problemer med polling?

Morten H. Nielsen

Indlæg af Morten H. Nielsen » 08 jun 2019, 11:34

Jeg kan ikke svare på dæmpningen.

Ind i mellem driller et Z-Wave net, så får man delays. Det er tit, hvis man poller for voldsomt. For mig er det hver gang resluteret i, at jeg bandede nogle timer til jeg fandt problemet, og så har det været stabilt uden delays igen. Det skal nok med, at jeg har enheder på mit net, der har siddet der i 12 år. Z-Wave er kommet meget videre på de 12 år.
Mvh
Morten

lurendrejer

Indlæg af lurendrejer » 08 jun 2019, 15:01

Umiddelbart har homeseer ikke en start-dimming og stop-dimming funktion, så vidt jeg ved.
Jeg tror måske det er hvad du leder efter.

lurendrejer

Indlæg af lurendrejer » 08 jun 2019, 15:59

Tilmed, jeg tror ikke at det er praktisk.
Det virker godt på z-wave, fordi den modtagende enhed understøtter start/stop, og selv styrer sin stepping og speed.

Mine Ikea-enheder understøtter intet lignende, så de ville skulle kontaktes for hver enkelt ændring der udføres - det vil med garanti kvæle netværket.

lurendrejer

Indlæg af lurendrejer » 08 jun 2019, 18:02

Inspireret af denne snak, har jeg lige brugt fem minutter på at implementere en hold-for-at-dimme løsning på alle mine dæmpbare enheder, nu må vi se om jeg bliver glad.

Besvar